FLYSKOLEN

DRØMMER DU OM Å BLI PILOT?

Å lære å fly i Møre Flyklubb, med Kvernberget Flyplass som base, er ikke alle forunt. Godt klubbmiljø, lite trafikk men samtidig en stor flyplass, god tilgang til fly, og sist men ikke minst, – dyktige instruktører, gjør at vi nesten garanterer deg at du vil trives som flyelev / student hos oss.

Teoriundervisningen er basert på et selvstudium og det finnes i dag to tilbydere av teorikurs til privatflygersertifikat i Norge:

Felles for begge er at undervisningen er nettbasert og prisene er forholdsvis like, så her er det litt smak og behag. Et godt tips er å snakke med klubbens skolesjef eller noen som nettopp har gjennomført utdanningen, om deres erfaringer før du velger.

«Jeg valgte Møre Flyklubb fordi jeg hadde en kamerat akkurat hadde begynt med LAPL der. Dette syntes jeg hørte veldig spennende ut og jeg har alltid hatt lyst til å fly. Jeg har nå gjennomført seks leksjoner og synes både opplegget og instrutør er meget bra!»

– Tidligere elev og nåverende medlem i klubben

«Jeg valgte Møre Flyklubb fordi de er den nærmeste flyklubben og har de beste prisene.»

– Tidligere elev og nåverende medlem i klubben

«Miljøet i Møre Flyveklubb er mangfoldig. Her har jeg fått venner for livet.»

– Tidligere elev og nåverende medlem i klubben

HVOR STARTER JEG?

 

Det å ta flysertifikatet, eller PPL-A / LAPL som det heter på fagspråket, er moro. Før du starter på dette må du være godt motivert. Det er mye lesing og pugging, men belønningen er stor. Det er ikke noe i veien for at du kan ta noen flytimer mens du leser teorien. Men uten bestått legesjekk og teorieksamen kommer du ikke videre.

Når du skal ta flysertifikat har du to valg:

  • Private Pilot Licence (PPL)
  • Light Aircraft Pilot Licence (LAPL).

Den praktiske flygingen foregår med klubbens Piper Archer Flygingen kan påbegynnes parallelt med at du leser teori. Før du kan fly opp må du ha gjennomført og bestått teorieksamen i samtlige 9 fag, men etter skolesjefens godkjenning kan du ta din første solo-time når du har et visst grunnlag i teorien.

Vi anbefaler at du sjekker ut Privatpilot.no for mer informasjon om veien til flysertifikatet eller kontakter oss

LAPL - Light Aircraft Pilot Licence

Hva er LAPL?

Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) er et EASA-sertifikat. LAPL-sertifikat gir deg privilegier til å fly på klassene SEP (Single-Engine Piston, énmotorsfly) eller TMG (Touring Motor Glider, seilfly med motor), avhengig av hvilken klasse du har gjennomført trening og skill test på. Det er begrensninger i sertifikatet som gjør at flyet ikke kan overstige en totalvekt på 2000 kilo og du kan ikke ha med mer enn tre passasjerer. I henhold til EASA-regelverk er det kun fly som er omfattet av de europeiske bestemmelsene som kan inngå i privilegiene. Med andre ord kan du ikke benytte dette sertifikatet til å føre mikrofly. NB! LAPL er ikke klasserettighet, men et privilegium til å fly på en rettighet. Det er også et sertifikat som ikke er i henhold til ICAO-standard, slik Private Pilot License (PPL) er.
Informasjon hentet fra: Luftfartstilsynet
PPL - Private Pilot Licence

Hva Er PPL?

PPL (A) er bygget på et europeisk regelverk og gir deg automatisk rett til å fly nær sagt hvor som helst i Europa. PPL (A) er også bygget på en internasjonal FN-standard, ICAO (International Civil Aviation Organization). I og med at ICAO er en global standard, vil et PPL-sertifikat gi deg rett til å fly i for eksempel USA på fly registrert i USA, etter en minimal papirgjennomgang. Her skiller PPL seg fra LAPL, som er et europeisk sertifikat, og et mikroflybevis, som er et nasjonalt sertifikat.

For mer informasjon om PPL, trykk her!